Το άνοιγμα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ και το «φάουλ» Ξυδάκη

Το άνοιγμα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ και το «φάουλ» Ξυδάκη

Στην πανηγυρική εκδήλωση, ο υπουργός Πολιτισμού επέλεξε -αδικαιολόγητα απρεπώς- να προσβάλει τη διευθύντρια του Μουσείου Κατερίνα Κοσκινά και τον πρόεδρο του ΔΣ του
ΕΜΣΤ Γ. Παπαναστασίου, λέγοντας: «Φιλοδοξούμε, πολύ σύντομα, να προικίσουμε το Μουσείο με τη διεύθυνση που του αξίζει».Ιστορικής σημασίας για τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό ήταν η εκδήλωση που διοργανώθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου, 16 Μαΐου.


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Για πρώτη φορά το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο εκ βάθρων ανακαινισμένο εργοστάσιο του Φιξ μεταξύ των λεωφόρων Συγγρού και Καλλιρόης, άνοιξε επιτέλους τις θύρες του. Βεβαίως, η πρόσκληση της διεύθυνσης του ΕΜΣΤ δεν απευθυνόταν γενικώς στο κοινό, αλλά μόνο στους δημοσιογράφους.

Υπό καθεστώς πενίας, με ένα μεγάλο χρέος, με άδειο ταμείο, με προσωπικό μόλις 14 ατόμων -από τα περίπου 70 που θεωρούνται στοιχειωδώς επαρκή- και με κάθε είδους προβλήματα, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε το Μουσείο να ανοίξει για όλο τον κόσμο έως το τέλος του 2015.

Παρόλ’ αυτά, θεωρείται μεγάλο και σημαντικό αυτό το πρώτο βήμα της πρόσκλησης δημοσιογράφων σε ένα κτήριο που έως πριν από μόλις μερικές ημέρες ήταν οτιδήποτε άλλο εκτός από έτοιμο για επισκέψεις. Οι πολυετείς και περίπλοκες οικοδομικές εργασίες ολοκληρώθηκαν μεν τον Φεβρουάριο του 2014, για διάφορους λόγους, όμως, η μετακόμιση, κατ’ αρχήν των διοικητικών υπηρεσιών του Μουσείου ήταν αδύνατη για περισσότερο από έναν χρόνο.

Ευκαιρίας δοθείσης από την Παγκόσμια Ημέρα των Μουσείων στις 18 Μαΐου, η διευθύντρια του ΕΜΣΤ κυρία Κατερίνα Κοσκινά, σκέφτηκε ότι έπρεπε να παρατεθεί συνέντευξη τύπου στο νέο κτήριο.

Όπως λέει η ίδια «έστω και εάν δεν είμαστε προς το παρόν έτοιμοι για τα εγκαίνια και το κανονικό άνοιγμα του Μουσείου, σκέφτηκα ότι το κοινό θα πρέπει να δει πώς είναι σήμερα το Φιξ, να πάρει μια ιδέα από τις απέραντες δυνατότητες που παρέχει αυτός ο μοναδικός χώρος. Γιατί το Μουσείο ανήκει στον ελληνικό λαό και πρέπει να μην έχει απορίες «για το τι γίνεται τόσον καιρό στο Φιξ». Αυτοί που περίμεναν τόσα χρόνια να δουν ένα σημάδι ζωής σε αυτό το χώρο, τώρα το βλέπουν».

Ύστερα από μια πορεία 11 ετών, κατά την οποίαν άλλαξαν 12 διοικητικά συμβούλια και 5 υπουργοί Πολιτισμού, έστω και με την υπερπροσπάθεια των εργαζομένων ως την τελευταία στιγμή, δόθηκε η ευκαιρία στα ΜΜΕ να ξεναγηθούν και να αποτυπώσουν, εκ των έσω πλέον, το τι γίνεται και, κυρίως, τι μπορεί και πρόκειται να συμβεί από εδώ και πέρα στο ολοκαίνουργιο ΕΜΣΤ. Πέρα από τη λειτουργία του ως Μουσείου, το ίδιο το, εν πολλοίς παρεξηγημένο κτήριο του Φιξ είναι μία αποκάλυψη, τόσο λόγω των αχανών του χώρων που το κατατάσσουν μεταξύ των μεγαλύτερων μουσείων του είδους του στην Ευρώπη, όσο και της θέσης του στην τοπογραφία των Αθηνών. Η θέα, ιδιαίτερα από το αίθριο του τελευταίου ορόφου «κόβει κυριολεκτικά την ανάσα» όπως χαρακτηριστικά είπε ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού κ. Νίκος Ξυδάκης, ο οποίος και παρέστη στην συνέντευξη τύπου και την ξενάγηση που ακολούθησε.

Ο υπουργός, μάλιστα, έγινε ο πρωταγωνιστής της ημέρας -αρνητικός, δυστυχώς- καθώς επέλεξε να απαξιώσει δημοσίως και να προσβάλει ευθέως τους ανθρώπους που απαρτίζουν την τρέχουσα διοίκηση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Διότι ήταν εντελώς αδικαιολόγητη -αν μη τι άλλο για το πνεύμα της συγκεκριμένης εκδήλωσης, θα έλεγε κανείς, έως και απρεπής η εξής δήλωση του κ. Ξυδάκη προς τους εκπροσώπους των ΜΜΕ: «Φιλοδοξούμε, πολύ σύντομα, να προικίσουμε το Μουσείο με τη διεύθυνση που του αξίζει».

Υπενθυμίζεται ότι η θητεία των νυν διοικούντων στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άρχισε τον περασμένο Δεκέμβριο και μέχρι στιγμής δεν έχει διατυπωθεί εις βάρος τους η παραμικρή υπόνοια ατοπήματος, κακοδιοίκησης κ.λπ. Το χρονικό διάστημα, εξάλλου, για το οποίο κρίνονται, είναι εξαιρετικά περιορισμένο -και ακόμη περισσότερο οι οικονομικοί πόροι που έχουν στη διάθεσή τους. Επομένως, ήταν εντελώς άκαιρη η ανακοίνωση του κ. Ξυδάκη περί αντικατάστασης της διεύθυνσης. Ο άκομψος τρόπος με τον οποίον ο υπουργός συμπεριφέρθηκε κατά τη συνέντευξη τύπου, αρνούμενος να παραχωρήσει οποιοδήποτε επιδοκιμαστικό σχόλιο, έστω και μόνο στο πλαίσιο των καλών τρόπων, τόσο προς τον πρόεδρο του ΔΣ του ΕΜΣΤ κ. Γιώργο Παπαναστασίου που καθόταν εξ αριστερών του στο πάνελ, όσο και προς την κυρία Κατερίνα Κοσκινά στα δεξιά του, δημιούργησε αλγεινή εντύπωση και σκίασε τη γενικότερη θετική διάθεση της ημέρας.

Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης και ο πρόεδρος του ΔΣ του ΕΜΣΤ Γιώργος Παπαναστασίου

Για την ιστορία, η πλήρης δήλωση του κ. Νίκου Ξυδάκη ήταν «θέλω να δείτε το Μουσείο, να δείτε αυτό που έγινε και φιλοδοξούμε πολύ σύντομα να ανοίξει τις πόρτες του ώστε να το δει και το κοινό. Και φιλοδοξούμε επίσης, πολύ σύντομα, να το προικίσουμε με ένα μοντέρνο διοικητικό πλαίσιο που θα είναι ανοιχτό στον κόσμο, πολύ σύντομα να ξεκινήσουμε να κάνουμε έναν ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό για να αποκτήσει και τη διεύθυνση που του αξίζει».

Το Μουσείο σήμερα

Αυτή τη στιγμή το ΕΜΣΤ στο Φιξ, σε έναν χώρο συνολικής επιφάνειας άνω των 18.000 τετ.μέτρων, μοιρασμένο σε τέσσερις ορόφους συν μία ταράτσα-γήπεδο με συγκλονιστική θέα, σχεδόν σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής, είναι εντελώς άδειο. Έχει μόλις ολοκληρωθεί -και με έξοδα που κάλυψαν χορηγοί- η μεταφορά των έργων τέχνης που συνθέτουν την σημαντική μόνιμη συλλογή του Μουσείου από το Ωδείο Αθηνών όπου φιλοξενούνταν έως πρόσφατα.

Μόλις την περασμένη Δευτέρα εγκαταστάθηκαν οι διοικητικές υπηρεσίες του Μουσείου στο καινούργιο κτήριο, το οποίο, σημειωτέον, λειτουργεί ακόμη με την εργοταξιακή ηλεκτροδότηση, καθώς δεν υπάρχει το απαραίτητο κονδύλι για την κανονική σύνδεση με το δίκτυο της ΔΕΗ. Όπως όμως είπε και ο κ. Ξυδάκης στην κατά τα άλλα περιεκτική και εύστοχη παρουσίαση του ΕΜΣΤ «το μουσείο είναι πάνω από όλα μια σχέση, δεν είναι το κτήριο. Διανύουμε τις ημέρες των μουσείων και πρέπει να πούμε ότι έχουμε και εμείς Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης -το οποίο, βέβαια, το έχουμε εδώ και 15-17 χρόνια, αλλά το είχαμε σαν ένα ‘συναρπαστικό φάντασμα’. Ένα μουσείο νομαδικό, που είχε ξεκινήσει από εδώ, από τον ερειπιώνα του Φιξ και κατόπιν έκανε ποικίλες διαδρομές, πολύ γοητευτικές. Αλλά το μουσείο είναι οι σχέσεις με τους ανθρώπους. Είναι ο δημιουργικός πυκνωτής και ο εκπυρσοκροτητής για τη σχέση του κοινού με τους καλλιτέχνες, μεταξύ έργων και ανθρώπων».

Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού και ο πρόεδρος του ΔΣ του ΕΜΣΤ Γιώργος Παπαναστασίου

Από τη δική της πλευρά η διευθύντρια του ΕΜΣΤ κυρία Κατερίνα Κοσκινά δήλωσε στο protothema.gr ότι «το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης επιβάλλεται να υπάρχει, διότι συμπληρώνει μια ψηφίδα που έλειπε από το μωσαϊκό του ελληνικού πολιτισμού, τη σύγχρονη τέχνη. Το ΕΜΣΤ είναι η ταυτότητα του σύγχρονου πολιτισμού της χώρας. Και επειδή η πατρίδα μας είναι ιδιαίτερα δεμένη με το παρελθόν της, πιστεύω ότι με τη συμπλήρωση αυτής της ψηφίδας, έχουμε πλέον το στίγμα της σύγχρονης έκφρασης. Ακόμη και το κτήριο, το οποίο είναι σήμερα πρωτοποριακής αρχιτεκτονικής όπως και στις προηγούμενες χρήσεις του ως εργοστάσιο, βρίσκεται σε έναν νοητό άξονα που συνδέει -και μάλιστα οπτικά- την Ακρόπολη και το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως, με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, φτάνοντας έως το κέντρο πολιτισμού του Δέλτα, που ετοιμάζει εκεί το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος».

» Προσωπικά, ύστερα από 28 χρόνια ενασχόλησης με τα μουσεία, με τη διαχείριση της τέχνης και του πολιτισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό υπό διάφορες ιδιότητες και μέσα από διάφορους φορείς, θεωρώ μια πολύ μεγάλη τιμή και μια πολύ μεγάλη πρόκληση τη διεύθυνση του ΕΜΣΤ. Διότι αφ’ ενός παραλαμβάνω ένα έργο που έχει προχωρήσει πολύ και για το οποίο έχει εργαστεί πολύς κόσμος -η πολιτεία, οι τεχνικοί που ασχολήθηκαν με αυτό το χώρο, η κα Άννα Καφέτση, η προκάτοχός μου, η οποία κατέθεσε στο ΕΜΣΤ ένα πολύ μεγάλο κομμάτι από την ψυχή της για να γίνει πραγματικότητα το Μουσείο κ.α. Αλλά καλώς ή κακώς, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρέμενε ένα όνειρο, ένα συλλογικό όραμα, ανεκπλήρωτο. Δεν σημαίνει ότι είμαστε τόσο προχωρημένοι ώστε να μιλάμε για τη λειτουργία του Μουσείου, δυστυχώς υπάρχει πάρα πολύς δρόμος ακόμη. Σήμερα όμως, με τη συνέντευξη τύπου και την ξενάγηση των δημοσιογράφων έγινε ένα καθοριστικό πρώτο βήμα. Είμαι πάρα πολύ ευτυχής, χαρούμενη και περήφανη που έχω συμβάλλει και εγώ σε αυτό» τόνισε η κυρία Κοσκινά.

» Το μεγαλύτερό μας πρόβλημα είναι ο πολύ πιεστικός χρόνος, γιατί κάνουμε πράξη πράγματα που έως έναν βαθμό θα έπρεπε να υφίστανται ήδη, ώστε να προχωρήσουμε παραπέρα. Δυστυχώς, ενώ αναλάβαμε τον περασμένο Δεκέμβριο, ο περισσότερος κόπος και η ενέργεια που έχουμε καταναλώσει έως σήμερα, επενδύθηκαν στην προσπάθεια δημιουργίας προϋποθέσων κάλυψης των υπαρχουσών εκκρεμοτήτων, προκειμένου να κάνουμε κατόπιν το βήμα που χρειάζεται για το άνοιγμα του μουσείου» συνέχισε η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

» Το ένα μας πρόβλημα είναι ο ελάχιστος χρόνος ώστε το μουσείο να ανοίξει ως το τέλος του 2015. Είναι πολύ δύσκολο, αλλά παλεύουμε για να το καταφέρουμε. Το κυριότερο είναι όμως τα χρήματα που απαιτούνται για τη συντήρηση και λειτουργία του κτηρίου, τα οποία απλώς δεν υπάρχουν. Το εάν θα υπάρξει επιπλέον καθυστέρηση, είναι μια απορία που μόνο η πολιτεία μπορεί να λύσει. Εάν θέλουμε ένα Μουσείο σύγχρονο και ενεργό, πρέπει να το υποστηρίξουμε. Είμαι σίγουρη ότι το Μουσείο έχει τις δυνατότητες να κατορθώσει, πολύ σύντομα, να είναι ίσως ως έναν βαθμό, ακόμη και αυτοχρηματοδοτούμενο» επισήμανε η κυρία Κοσκινά.

Βασίλης Τσακίρογλου, Φωτογραφίες: William Faithful

via Blogger http://ift.tt/1JpAjjD

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s