Μια παθιασμένη Τραβιάτα

Μια παθιασμένη Τραβιάτα

Η ιστορία ενός μοιραίου έρωτα γίνεται μουσική και συνεχίζει να συναρπάζει ενάμιση αιώνα μετά την πρώτη της παρουσίαση.
Μία από τις πιο διάσημες μελωδίες στην ιστορία της όπερας, αυτή της Τραβιάτα του Βέρντι, θα σιγοτραγουδήσει το κοινό μαζί με μερικούς από τους καλύτερους μονωδούς της χώρας από σήμερα και για έξι παραστάσεις στο Θέατρο Ολύμπια. Με τη διάσημη όπερα και την τραγική ιστορία της «κυρίας με τις καμέλιες», η Εθνική Λυρική Σκηνή ολοκληρώνει για τη φετινή σεζόν τις παραστάσεις της στο θέατρο της Ακαδημίας.


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Η ιστορία του μεγάλου έρωτα της εταίρας με τον γόνο καλής οικογένειας από το Παρίσι γοητεύει το κοινό από το 1853 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Τεάτρο Φενίτσε της Βενετίας. Και παρόλο που η επίσημη πρώτη του ήταν ένα φιάσκο, σύμφωνα με τον ίδιο τον συνθέτη, από τότε ανεβαίνει σε θέατρα όλου του κόσμου και δεν σταματάει να συγκινεί.

«Είναι μια ακτινογραφία των ηθών της εποχής», λέει ο Νίκος Σ. Πετρόπουλος, ο οποίος σκηνοθετεί και έχει επιμεληθεί τα σκηνικά, τα κοστούμια και τους φωτισμούς στην παράσταση, την πρώτη εκδοχή της οποία ανέβασε η Λυρική το 2001. «Δεν πρόκειται ακριβώς για μια πόρνη», αναφέρει ο ίδιος και προσπαθεί να διασώσει τη φήμη της πρωταγωνίστριάς του. «Αν διαβάσει κανείς το λιμπρέτο και δει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα θα δει ότι ήταν μια γυναίκα μορφωμένη, καλλιεργημένη που διοργάνωνε χορούς, ποιητικές βραδιές και πήγαινε στην όπερα. Δεν πρόκειται για το πορνείο που νομίζουν πολλοί».

Για τον ταλαντούχο σκηνοθέτη η επιτυχία αυτής της παράστασης αφορά στην προσπάθεια του να κρατηθεί το έργο ως έχει, χωρίς να γίνει σύγχρονο. «Αυτά τα έργα δεν μπορείς να τα βγάλεις από την εποχή τους», δηλώνει και υπερασπίζεται την επιλογή του να σεβαστεί την εποχή του έργου, το λιμπρέτο και φυσικά τη μουσική. Στην Εθνική Λυρική Σκηνή σπουδαίοι Ελληνες καλλιτέχνες έχουν συνεργαστεί σε παραγωγές της Τραβιάτα, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Αντίοχος Ευαγγελάτος, καθώς και σχεδόν όλοι οι σπουδαίοι Έλληνες Μονωδοί.
 
Στην παράσταση ο Βέρντι επιτυγχάνει ένα λεπτομερές ψυχογράφημα της ηρωίδας του. Ανάλογα με τις μεταπτώσεις στην ψυχολογία της, συνθέτει για τη φωνή με διαφορετικό τρόπο στην κάθε πράξη. Στην Α΄ Πράξη η ηδονική ελευθεριότητα και το λαμπερό πλην παρακμιακό Παρίσι περιγράφονται με μουσική που απαιτεί δεξιοτεχνικές ικανότητες της υψιφώνου που ερμηνεύει τον ρόλο του τίτλου. Στην Β’ Πράξη η γαλήνη της ζωής στη φύση και τα βαθιά συναισθήματα της ηρωίδας αποδίδονται με τη θερμή φωνή της λυρικής σοπράνο, ενώ η τραγική κατάληψη του ματαιωμένου έρωτα αναδεικνύεται με τις σκούρες αποχρώσεις της φωνής που εκφράζουν τον πόνο και την απόγνωση.

Κάθε σημείο της μουσικής της όπερας συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη της δράσης και την τραγική κατάληψη. Η δημοφιλέστατη εισαγωγή λειτουργεί σαν χρονικά ανεστραμμένη αναδρομή: ξεκινά σκοτεινά με το θέμα της Βιολέττας λίγες ώρες πριν τον θάνατό της και σταδιακά φωτίζεται, καθώς η μουσική θυμάται τον άτυχο έρωτα. Γίνεται όλο και πιο φωτεινή και καταλήγει στην αρχή της ιστορίας, στις πρώτες ανέμελες μέρες καθώς η αυλαία σηκώνεται στην λαμπερή δεξίωση από την οποία ξεκίνησαν όλα. Τα χορωδιακά μέρη συνεισφέρουν εξίσου στη δημιουργία δραματικής έντασης: το χορωδιακό των ταυρομάχων προαναγγέλλει έμμεσα την εξεύρεση ενός θύματος, ενώ το αντίστοιχο καρναβαλικό δηλώνει την αμφισημία της κατάστασης υπογραμμίζοντας αφενός την τραγικότητα της στιγμής, αλλά και την υποκρισία της κοινωνίας απέναντι στην «παραστρατημένη».

Info
Τραβιάτα
Όπερα σε τρεις πράξεις του Τζουζέππε Βέρντι
Θέατρο Ολύμπια
15, 16, 17, 20, 22 και 23 Μαΐου 2015
Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης
Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί: Νίκος Σ. Πετρόπουλος
Στον πρωταγωνιστικό ρόλο οι: Μυρτώ Παπαθανασίου & Φραντσέσκα Ντόττο
Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και Μονωδούς της ΕΛΣ

via Blogger http://ift.tt/1A41UFo

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s